Ravintolan myynti ja markkinointi voi olla kriittinen menestystekijä, jolla ravintola erottuu kilpailijoistaan. Hyvin markkinoitu tuote luo ympärilleen kuhinaa ja odotuksia, joiden perusteella asiakas valitsee ravintolansa. Myynti ja markkinointi eivät ole kulu. Ne ovat investointi. Ajattele niitä investointina, ja laita niihin rahaa. Hyvin markkinoitu euro tuo itsensä moninkertaisesti takaisin. Jos investoit ravintolaasi 100 000 €, niin olisi järjetöntä, jos et kertoisi siitä kenellekään. HoReCa-alan yritykset sijoittava markkinointiin 1-5% liikevaihdostaan. Hyvä markkinointi on vakuutus, jolla takaat tasaisen asiakasvirran myös tulevaisuudessa.
Yrityksen alkuvaiheessa sinun kannattaa tehdä valinta, teetkö itse vai ulkoistatko markkinoinnin osin tai kokonaan. Some-päivitykset voit tehdä helposti itse, samoin kuin nettisivujen päivitys kannattaa pitää omissa käsissä. Mutta toimivien some-kanavien rakentaminen, nettisivujen tekeminen ja näiden integrointi kannattaa yleensä jättää asiantuntijan tehtäväksi. Maksullisen markkinoinnin tekeminen kannattaa opetella ainakin siihen pisteeseen, että tiedät mitä ostat, jos teetät sen ulkopuolisella.