Usein yrityksen myynti on aktiivista odottamista. Odotetaan, että puhelin soi tai asiakas kävelee sisään. Ainakin omista varauksista ja muista asiakaskontakteista kannattaa pitää kirjaa ja kontaktoida heitä etukäteen. Tämän voit tehdä joko puhelimitse tai sähköpostilla. Ainakin ennen pikkujoulusesonkia omat asiakkaat kannattaa käydä läpi ja tarjota varausmahdollisuutta.
Moni ravintolayritys tekee myyntiä osa-aikaisesti monen henkilön voimin, käytettävissä olevien resurssien puitteissa. Tällöin käyttöön kannattaa ottaa joku CRM (Customer Relationship Management eli asiakkuudenhallinta) -järjestelmä. Näin langat ja liidit pysyvät varmasti hallussa. Hyvä ohjelma tähän on esimerkiksi pipedrive.com. Toki Excelilläkin tulee toimeen ainakin alkuun. Myynnin voit myös ulkoistaa jollekin yritykselle, joka tekee puolestasi uusasiakashankintaa.
PÖYTÄVARAUSJÄRJESTELMÄT
Jos pyörität ruokaravintolaa, ja teille tehdään vähänkin enemmän varauksia, kannattaa miettiä pöytävarausjärjestelmän käyttöönottoa. Varauspalikan saat kotisivuillesi, ja sitä kautta lisää liikennettä myö sinne. Toimivia järjestelmiä ovat esimerkiksi tableonline.fi ja quandoo.fi.
Kun asiakkaat tekevät varauksia näiden palveluiden kautta, sinun kannattaa pyytää heiltä varauksen yhteydessä markkinointilupa. Näin voit lähettää heille sähköpostimarkkinointia jälkikäteen. Vaikka et pyytäisi markkinointilupaa, niin voit silti kohdentaa heille markkinointia sähköpostiosoitteen tai puhelinnumeron perusteella sosiaalisessa mediassa. Verkkomarkkinointia tekevät yritykset auttavat tässä.