Verkossa voi mainostaa ja tuoda omaa sisältöä monin tavoin esiin ilmaiseksi. Verkkosivujen lisäksi kymmenet some-alustat mahdollistavat viestisi kertomisen nykyisille ja potentiaalisille asiakaillesi. Facebookin ja Instagramin lisäksi yrityksen kannattaa luoda ravintolalle profiili Googlen My Business-palveluun. Paitsi että saat päivitettyä sen avulla yrityksesi Googlen hakukone- ja karttahauissa näkyvät tiedot ja kuvat, voit luoda sinne postauksia ja tapahtumia samoin kuin muihin some-kanaviin. Täysin ilmaiseksi.

Maksullinen verkkomainonta nousee kokoajan tärkeämmäksi sitä mukaa, kun ilmaiset some-kanavat menettävät merkitystään, koska ne eivät tavoita kuin murto-osan potentiaalisista asiakkaistasi. Maksullista verkkomainontaa voit tehdä Googlen AdWords – tai Display -mainosten muodossa. Näillä tavoitat uusia asiakkaita Google-hauissa ja Googlen Display-verkostossa mukana olevilla verkkosivuilla tai sovelluksissa, ja saat heidät käymään verkkosivuillasi. Kun olet saanut heidät käymään sivuillasi, voit kohdentaa heille mainontaa Googlen lisäksi esimerkiksi Facebookissa, Instagramissa tai LinkedInissä heidän kiinnostuksensa perusteella. Verkkomainonnan perustoimintaperiaatteet kannattaa ottaa haltuun itse opiskellen tai esimerkiksi jonkun kurssin avulla. Näin osaat tarvittaessa luoda itse kampanjoita, tai ainakin tiedät mistä keskustelet kun kumppani tekee sinulle verkkomainontaa.

Ravintolan kannattaa lisätä verkkosivuilleen myös uutiskirjeen tilaus. Sillä voidaan kertoa juuri omille asiakkaille omista tapahtumista, eduista tai vaikka lounasvaihtoehdoista. Tähän on olemassa monia helppoja ohjelmistoja. Esimerkiksi mailchimp.com on ilmainen, jos listalla on alle 1000 asiakasta.