Kaikessa ostamisessa kannattaa muistaa, että ostamisessa liikutetaan euroja, ei prosentteja. Iso alennusprosentti ei tarkoita halpaa hintaa tai päinvastoin. Laskut maksetaan euroilla, ei prosenteilla. Säästetty euro on euro suoraan viivan alle. Siksi kannattaa verrata tavarantoimittajien lähtöhintoja sekä hintaa annetun alennuksen jälkeen. Vain alennetulla, euromääräisellä hinnalla on merkitystä.

Ruokatuotteen osalta ravintolat tekevät yleensä sopimuksen yhden tai useamman ravintolatukun kanssa. Näin he saavat raaka-aineet edullisemmin kuin normaalisti listahinnoilla. Ruoan tukkusopimus on usein melkoinen viidakko ja kurkun todellista hintaa on hyvin vaikea määrittää. Sopimukseen sisältyy usein tuotteita jotka on ns. nettohinnoiteltuja. Näissä hinta on sama koko sopimuksen voimassaoloajan. Tämän jälkeen saatetaan sopia tuoteryhmäalennuksista. Tämä on tietty sovittu alennusprosentti eri tuoteryhmissä. Siis vaikkapa vihannekset. Niissä on päivän hinta, mutta sopimuksen mukaisesti niistä saa tietyn alennuksen. Tämän jälkeen tulee vielä sopimukset markkinointituesta sekä jälkihyvitykset mikäli sovitut ostotavoitteet täyttyvät. Lisäksi on hyvä sopia myös toimitusmaksusta.

Juomatuotteessa mennään samanlaisessa viidakossa kuin ruokatuotteessa. Sopimus saattaa sisältää nettohintaisia tuotteita, euromääräisiä alennuksia per pullo, jälkihyvitteitä ostomääristä riippuen sekä markkinointitukea sovitulla summalla. Juomakauppasopimus saattaa sisältää myös koulutusta ja matkoja henkilökunnalle, vaikkapa panimolle tai viinitiloille. Sopimukseen kuuluu usein myös “ilmainen” markkinointimateriaali, kylmäkaapit jne sopimusaikana. Muista kuitenkin, että kaikki nuo yllä mainitut “hyvät” on leivottu juomatuotteen hintaan ja maksajana toimit sinä. Jos maailmassa ei ole ilmaisia lounaita niin ei ole juomakaappejakaan.

Ravintolan tulee erottua myös juomatuotteen osalta kilpailijoistaan ja oltava jatkuvasti kiinnostava asiakkailleen. Vaikkapa viinien maahantuojia on Suomessa lukuisia ja erityisesti pieniä, mutta monesti niin mielenkiintoisia viinitoimittajia on vaikea löytää saati saada tilattua järkeviä määriä. Mielestämme yksi hyvä vaihtoehto laadukkaiden viinien hankintakanava on Collusion Wine Group. Kyseinen yritys välittää pienten viinimaahantuojien viinejä kootusti samalla tilauksella, yhdellä laskulla. Mikä parasta, tuotteet on nettohinnoiteltu eikä sinun tarvitse kikkailla vuosisopimuksilla ja muilla vippaskonsteilla.

Panimosopimuksissa, erityisesti uusien ravintoloiden osalta, käytetään yleisesti niin sanottuja jälkihyvitteitä. Näiden hyvitteiden euromääräinen summa saattaa olla hyvin huomattava ostoihin nähden. Näissä sopimuksissa panimo turvaa omien saatavien saantia mikäli uusi ravintola ajautuisi konkurssiin. Hyvitteet kun maksetaan yleensä kerran vuodessa jälkikäteen ja mikäli yritys ei maksa laskujaan, käytetään hyvitteet näiden saatavien kattamiseksi. Panimotuotteissa suosittelemme tekemään mielummin niin sanottuja nettohintasopimuksia. Siis sellaisia, joissa ostat tuotteen sisään suoraan nettohinnalla. Parempi pitää rahat omalla kuin panimon tilillä. Tämä helpottaa myös kuukasittaista sisäistä laskentaa, kun ostot kirjautuvat oikein.